WATER
ایران، کمبود آب و نقش هر یک از ما در نگهداری و استفاده بهتر از آن 

 

 بی‌بو، بی‌رنگ و بی‌طعم. آب خواص ویژه‌ای دارد که آن را از دیگر مایعات متمایز کرده‌است. از این خواص ویژه می‌توان به ظرفیت گرمایی بالا، افزایش غیرعادی حجم به هنگام انجماد، کشش سطحی بالا، گرانروی سیار پایین و بالا بودن گرمای نهان تغییر فاز اشاره نمود. دلیل بسیاری از این خاصیت‌ها وجود پیوند هیدروژنی در میان مولکول های آب است. چگالی آب در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد و فشار ۱ آتمسفر برابر ۰.۹۹۸ گرم بر سانتمیتر مکعب است. آب در فشار ۱ آتمسفر در دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌جوشد و در دمای صفر درجه سانتی‌گراد منجمد می‌شود. همچنین آب در ۴ درجه سانتی گراد بیشترین چگالی یعنی ۱ گرم بر سانتیمتر مکعب را دارد، که این مسئله از لحاظ علمی بسیار جالب است و یک استثنا به شمار می‌آید.

[ چهارشنبه 1393/09/26 ] [ 20:44 ] [ زینب ایدلوئی ]

اگر کسی از فضا به زمین نگاه کند، آن را یک سیاره آبی رنگ و پر از آب خواهد دید. حجم کل آب‌های موجود در کره زمین، رقمی در حدود ۱٬۳۶۰ میلیون کیلومتر مکعب تخمین زده شده‌است. این حجم با توجه به چرخهٔ آب به طور دائم در بین منابع مختلف در حال جابه‌جایی‌است.


مهمترین منابع آب در کره زمین عبارتند از:

همچنین بخشی از آب موجود در کره زمین به‌صورت بخار در آتمسفر و بخش دیگری نیز به‌صورت جامد در dیخچال های طبیعی وجود دارد.

حجم تقریبی میزان آب ذخیره شده در این منابع به این شرح است:

  • اقیانوس‌ها: حدود ۱٬۳۲۰ میلیون کیلومتر مکعب (۹۷٫۲٪)
  • یخچال های طبیعی: حدود ۲۵ میلیون کیلومتر مکعب (۱٫۸٪)
  • سفره های زیرزمینی: ۱۳ میلیون کیلومتر مکعب (۰٫۹٪)
  • آب های شیرین: موجود در در دریاها، دریاچه‌ها و رودها: ۲۵۰ هزار کیلومتر مکعب (۰٫۰۲٪)
  • بخار آب: در هوا حدود ۱۳ هزار کیلومتر مکعب (۰٫10٪)
[ جمعه 1393/09/21 ] [ 14:25 ] [ زینب ایدلوئی ]

بدون شک اکثر افراد از اهمیت آب در بدن انسان آگاهی کامل دارند و می دانند كه مصرف كافی آب تا چه اندازه برای حفظ سلامتی و شادابی مهم است. در این میان وجود آب برای ورزشکاران بسیار حیاتی و لازم است.

اهمیت آب در بدن

* بدن انسان از 60 تا 65 درصد آب تشكیل شده است.

* ماده حل كننده و انتقال دهنده برای مواد غذایی است.

* بدن بدون آب درست عمل نمی ‌كند و به طور مؤثر به سوخت و سوز چربی‌ها نمی ‌پردازد.

* تنظیم كننده میزان حرارت بدن می باشد.

* تشكیل دهنده مایعات بدن می باشد.(خون، آنزیم و هورمونها)

* برای اجرای مطلوب عملكرد اعضای بدن، مهم به شمار می آید و...

آیا می دانید که از دست دادن آب به میزان یك درصد ، در رابطه با وزن بدن موجب كاهش توانایی های جسمانی می شود و كم شدن آب به میزان 20درصد می تواند مرگبار باشد؟

در مغز سلولهای ویژه ای به نام "گیرنده های اسمزی" وجود دارند كه زمان تشنگی را به فرد اطلاع می دهند . این سلولها وقتی فعال می شوند كه غلظت نمك در خون براثر تعریق تا حد زیادی بالا برود. از این رو ورزشكاران فعال می بایستی روزانه حداقل 3 لیتر مایعات بنوشند تا از غلظت خون و نارسایی در انجام وظایف كلیه ها، جلوگیری نمایند .

جذب مایعات باید روزانه دستكم 3 لیتر باشد اما بهتر است كه این میزان بیشتر باشد تا ارگانیسم بدن در تبادل مواد غذایی به گونه ای مطلوب مورد حمایت قرار بگیرند.

به هنگام تمرینات ورزشی و فعالیت نیز چون مقدار زیادی ازآب بدن دفع می شود نیاز به مصرف آب بیشتر می شود

اگر میزان مصرف آب زیاد باشد ، عضلات سفت می شوند زیرا 65 درصد وزن ماهیچه ها آب می باشد. همواره چه در محل كار ، چه در ماشین و خانه مقداری آب در دسترس داشته باشید تا گاه گاهی چند جرعه از آن را مورد استفاده قرار دهید. به هنگام تمرینات ورزشی و فعالیت نیز چون مقدار زیادی از آب بدن دفع می شود، نیاز به مصرف آب بیشتر می شود.

فراموش نكنید نوشیدن مایعات ، ورزش و تغذیه مناسب برای همه افراد جامعه ، نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت و همواره شاداب و تندرست هستید و در مقابل بیماریها قوی و مقاوم خواهید شد.

اثرات زیان آور كاهش آب

* اگر یک درصد آب بدن از دست برود ، آستانه تشنگی به وجود می آید كه در گرما موجب كاهش ظرفیت كار بدن می شود.

* اگر 2 درصد آب بدن از دست برود ، تشنگی شدید است و موجب ناراحتی های مهم از جمله احساس افسردگی ، خستگی و كاهش اشتها می شود .

* اگر 3 درصد آب بدن از دست برود ، خشكی دهان به همراه افزایش غلظت خون ، كاهش ادرار و كاهش تواناییهای جسمی را بدنبال دارد.

* اگر 4 درصد آب بدن از دست برود ، 20 تا 30 درصد ظرفیت كارایی و فعالیت بدن كاهش می یابد.

* اگر 5 درصد آب بدن از دست برود ، اشكال در تمركز ، سردرد ، بی حوصلگی و بی خوابی عارض می شود.

* اگر 6 درصد آب بدن از دست برود ، آسیب شدید در تنظیم دمای بدن، افزایش تعداد تنفس واحساس سوزش در مجاری تنفسی ایجاد می شود.

* اگر 7 درصد از آب بدن از دست برود ، در صورتیكه با گرما همراه باشد باعث فرو پاشیدگی تركیبات بدن می شود و آسیبهای زیادی بدنبال دارد .

* اگر 10 درصد از آب بدن از دست برود ، بسیار خطرناك است واگر30 درصد آب بدن از دست برود ، شخص از بین می رود .

[ سه شنبه 1393/09/18 ] [ 18:44 ] [ زینب ایدلوئی ]

1- از تمامي قوانين و محدوديت هاي حفاظت آب كه ممكن است در محل زندگي شما اعمال شود، آگاه شويد و از آن تبعيت كنيد.

2- از آب حفاظت كنيد، چون زندگي ما به آن وابسته است. هيچگاه به دليل اين كه فرد ديگري مسوول پرداخت آب بهاست، آب را هدر ندهيد.

3- موقع مسواك زدن شير آب تصفيه شده را باز نگذاريد.

4- هنگام استحمام در فاصله بين شستن بدن و سر، لزومي ندارد كه شيرآب به طور پيوسته باز باشد.

5- براي آب دادن به درختان، درختچه ها، بوته ها و گل ها از روش آبياري قطره اي استفاده كنيد.

6- براي دوش گرفتن در حمام، زمان بگيريد و آن را به كم تر از پنج دقيقه برسانيد، با اين روش ماهيانه حدود چهار هزار ليتر آب صرفه جويي خواهد شد.

7- بهتر است براي شستن سبزي ها ابتدا آن ها را در ظرفي خيس كنيد و سپس آب بكشيد.

8- از جريان آب به منظور آب شدن يخ گوشت يا ديگر مواد غذايي منجمد استفاده نكنيد. اين كار غير از مصرف بي رويه آب، كيفيت مواد غذايي را هم كاهش مي دهد.
    
9- فرزندان خود را در مورد نياز به حفاظت از آب آگاه كنيد. از خريد اسباب بازي ها و سرگرمي هايي كه به يك جريان ثابت آب نياز دارند، خودداري كنيد.

10- هنگام استفاده از دستشويي، شير آب را به طور مداوم باز نگذاريد چون جريان دايم آب موجب هدر روي آن مي شود.

11- اگر دوش حمام شما طي كم تر از 20 ثانيه يك ظرف چهار ليتري را بتواند پر از آب كند در آن صورت حتما آن را با يك سر دوش كاهنده مصرف تعويض كنيد.

12- براي نظافت حياط به جاي مصرف آب، بهتر است از جارو استفاده شود.
    
13- در باغچه خانه، درختان، بوته ها و چمن هاي بومي و مقاوم به خشكي بكاريد كه به آب كم تري نياز دارند و تحمل ماه هاي گرم تابستان را دارند. 

14- تمام شيلنگ ها، اتصالات و شيرها را به طور مرتب كنترل كنيد تا از نشتي آب جلوگيري شود.
    
15- ضروري است براي اطمينان از سلامت لوله ها و شيرهاي آب، آن ها مرتبا كنترل شوند.

16- در مواقع جايگزيني يا افزودن گل و گياه در باغچه خانه، گياهي را انتخاب كنيد كه آب كم تري مصرف كند. به اين طريق سالانه 200ر2 ليتر آب براي هر گياه صرفه جويي خواهد شد. 

17- از نصب سيستم هاي آب تزييني (مثل فواره ها) اجتناب كنيد. مگر اين كه آب در همان سيستم بازيافت شود. همچنين سيستم را در جايي نصب كنيد كه تلفات كمي در اثر تبخير و باد داشته باشد.
    
18- لوله هاي آب منزل خود را عايق بندي كنيد. عايق كاري لوله هاي آب گرم روشي است كه هدر رفتن آب را قبل از خروج آبگرم كاهش مي دهد.
    
19- لوله هاي آب گرم را عايق بندي كنيد تا براي رسيدن آب گرم به شيرآب لازم نباشد آن را بي جهت باز بگذاريد.
    
20- هرگز آبي را كه مي توان به مصارفي نظير آبياري يا شست وشو رسانيد، فاضلاب حساب نكنيد.
    
21- ماشين هاي لباسشويي معمولامقدار زيادي آب مصرف مي كنند. بنابراين اگر از تعداد دفعات كاربرد ماشين لباسشويي بكاهيد، عملادر مصرف آب صرفه جويي كرده ايد.
    
22- يك بطري پر از آب يا يك كيسه نايلوني پر از شن و كاملادربسته را در مخزن توالت فرنگي يا فلاش تانك قرار دهيد تا مصرف آب را در هر بار كشيدن سيفون كاهش دهيد.
    
23- آب خنك مورد مصرف خود را همواره در يخچال نگهداريد تا مجبور نباشيد شير آب را براي مدتي باز بگذاريد تا آب خنك شود.
    
24- براي نوشيدن آب به جاي آنكه شير آب را مدت زيادي باز بگذاريد، بهتر است ابتدا چند قطعه يخ در ليوان قرار دهيد و سپس شير آب را باز كنيد.
    
25- به كودكان آموزش دهيم تا با بستن به موقع شير، از هدر رفتن آب جلوگيري كنند.
    
26- مي توان از آبي كه براي شستن سبزي ها و دست و صورت استفاده مي شود به وسيله لوله كشي و هدايت آن به سمت فلاش تانك، در توالت استفاده كرد.

27-فلاش تانك هايي كه نشتي دارند، آب را به داخل كاسه توالت هدر مي دهند.
    
28-به جاي شستن اتومبيل با شيلنگ آب، از يك سطل آب هم مي توان استفاده كرد.
    
29-در حالي كه كمبود آب در شهر احساس مي شود، لزومي به شست وشوي پياده روي مقابل مغازه و منزل نيست.

30-هنگام احداث ساختمان از كارگران ساختماني بخواهيد از آب تصفيه شده استفاده نكنند.
    
31- زماني كه سرگرم آب دادن باغچه و گل هاي منزل هستيد باشنيدن صداي زنگ تلفن يا زنگ در بهتر است ابتدا شير آب را ببنديد و بعد به آن ها پاسخ دهيد.
    
32- تا حد امكان از آب شرب براي فضاي سبز استفاده نشود. باغچه را در شب يا صبح زود آبياري كنيد تا از تبخير آب جلوگيري شود.
    
33-نصب كولر در سايه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگيري از نشت آب كولرهاي آبي، باعث صرفه جويي زيادي در مصرف آب مي شود.
    
34-زماني كه به مسافرت مي رويد، ضروري است شير فلكه بعد از كنتور آب را ببنديد تا از وقوع هرگونه حادثه پيشگيري شود.
    
35-در مراكز آموزشي و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدوديت منابع آب و روش هاي صرفه جويي آن را آموزش دهيم.
    
36-كاركرد كنتور در زماني كه همه شيرهاي آب بسته است، علت تلف شدن آب از لوله هاي داخل ساختمان است كه در نتيجه آن، مقدار زيادي آب به هدر رفته و هزينه گزاف آن را شما پرداخت مي كنيد. در صورت امكان محل نشتي را بيابيد. 

37-در محل كار، كاركنان را به صرفه جويي در مصرف آب تشويق كنيد. همچنين پيشنهاد كنيد گرايش به حفاظت از آب در فعاليت هاي عملي و دوره هاي آموزشي آن ها گنجانده شود.
    
38-گروه هاي فرهنگي، غيردولتي را به ايجاد و ارتقاي فرهنگ حفاظت از آب در ميان كودكان و بزرگسالان تشويق كنيد.
    
39-هرگونه اتلاف قابل توجه آب، شكستگي لوله ها و هدر رفتن آب در هر نقطه را به مركز ارتباطات مردمي (تلفن 122) اطلاع دهيد. 

40-تعويض واشر شير آب براي جلوگيري از چكه كردن آب كار دشواري نيست.

[ شنبه 1393/09/15 ] [ 15:8 ] [ زینب ایدلوئی ]

تا نیمه این قرن در بدترین حالت 7 میلیارد نفر در 60 کشور و در بهترین حالت 2 میلیارد نفر در 48 کشور جهان با کمبود آب مواجه خواهند شد.

 

همچنین این بحران با عواملی چون رشد جمعیت و اتخاذ سیاست‌ها مرتبط خواهد بود. از سوی دیگر20 درصد از افزایش میزان کمبود آب به گونه‌ای تخمینی از تغییرات آب و هوا نشأت گرفته است. گرچه مناطق مرطوب احتمالا باران بیشتری خواهند داشت اما انتظار می‌رود میزان باران در مناطق خشک و حتی در برخی مناطق حاره‌ای و نیمه‌حاره‌ای کاهش یافته و بیشتر به گونه‌ای نامنظم ببارد. با این روند کیفیت آب نیز با افزایش سطوح آلودگی و دمای آب بدتر خواهد شد. بر اساس گزارش اخیر سازمان توسعه جهانی آب با عنوان «آب برای مردم، آب برای زندگی» که از سوی سازمان ملل منتشر شده است، از آنجا که با ناکار‌آمدی در سطح مدیریتی روبه‌رو هستیم، بحران جهانی آب در سال‌های پیش‌رو به سطح بی‌سابقه‌ای خواهد رسید.
این کمبود رو به افزایش سرانه آب، در بسیاری از قسمت‌های جهان در حال توسعه روی می‌دهد چرا که به‌دلیل رشد جمعیت، آلودگی و تغییرات آب و هوایی منابع آب به گونه‌ای مستمر در حال کاهش است.این گزارش، جامع‌ترین و روز‌آمد‌‌ترین بررسی اجمالی است که از وضعیت منابع آب صورت گرفته است. گزارش مذکور که در آستانه سومین اجلاس جهانی آب «کیوتو ، ژاپن» ارائه شده مهم‌ترین پژوهشی است که در اختیار این اجلاس قرار گرفته؛ اجلاسی که به وسیله یونسکو و اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد سرپرستی می‌شود.
برای تدارک این گزارش تمامی کارگزاری‌ها و کمیسیون‌هایی از ملل متحد که با مسائل آب سر و کار دارند، دخیل بوده و برای نخستین بار اهدافی مشترک در زمینه آب و میزان پیشرفت در حوزه‌هایی مانند بهداشت، غذا، زیست بوم، شهرها، صنعت، انرژی، مدیریت بحران، ارزیابی اقتصادی، اشتراک منابع و حکومت‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. 23 همتای سازمان ملل اعضای برنامه جهانی ارزیابی آب را تشکیل می‌دهند که دبیرخانه آن در یونسکو قرار دارد.
آقای کوی چِیرو ماتسورا، مدیرکل یونسکو، در زمینه بحران آب در جهان می‌‌گوید: بحران آب چیزی است که در راس تمامی بحران‌های اجتماعی و طبیعی قرار گرفته که ابنای بشر برای بقای خود و کره زمین با آن مواجه هستند.
براساس این گزارش، بر خلاف مذاکرات پیوسته انجام شده درباره بحران آب، اوضاع رو به وخامت گذاشته و هر روزه حدود 2 میلیون تن مواد زاید در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و نهرها تخلیه می‌شود. این در حالی است که یک لیتر فاضلاب، حدود 8 لیتر آب شیرین را آلوده می‌کند. همچنین براساس محاسباتی که در این گزارش آمده، حدود12 هزار کیلو متر مکعب آب آلوده در سراسر جهان وجود دارد که از همه آب موجود در بستر 10 رودخانه بزرگ دنیا‌ بیشتر است.

بنابراین چنانچه روند آلودگی با رشد جمعیت هماهنگ باشد، دنیا تا سال 2050 حدود 18هزار کیلو‌متر مکعب از آب شیرین خود را از دست می‌دهد که این میزان تقریبا 9 بار بیش از رقمی است که اکنون در کشورهای جهان، هر ساله صرف آبیاری شده و بیشترین میزان مصرف منابع آب محسوب می‌شود. در حال حاضر میزان آب مصرفی در بخش آبیاری 70 درصد آب‌های استحصالی در سراسر جهان را در بر می‌گیرد.

[ چهارشنبه 1393/09/12 ] [ 15:47 ] [ زینب ایدلوئی ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

ساعت